Facebook Twitter rss

Recensie: Sea of Thieves – Met een groepje vrienden lijkt het zowaar even leuk

Aan wie liever alleen speelt: Wanneer je Sea of Thieves opstart, loop even naar de kustlijn en tuur over de horizon. Droom dan van wat er allemaal voor je ligt; de mogelijkheden die het te bieden heeft en zet het spel vervolgens uit. Hoop en droom enkel dat het ooit nog zoiets avontuurlijks wordt. Voor wie doorzet zal het als volgt gaan:

Zodra je te water gaat – het anker hebt opgehaald en de zeilen gespannen – word je de eerste minuten overweldigd door hoe fraai golven bewegen en je schip erop meedeint. Nadat je je na een kwartier realiseert dat je eigenlijk niets anders doet dan dat: water bewonderen, probeer je maar de ‘meditatieve kwaliteit’ ervan te waarderen.

Na ongeveer een uur begint het ongeduld zich op te dringen. Wanneer je alleen speelt is er nogal wat werk nodig om geconfronteerd te kunnen worden met iets dat voor ‘actie’ door moet gaan. Alle handelingen op je schip doe je immers zelf. Sturen, de zeilen bijzetten, navigeren. Handelingen die je nog gaat waarderen ook, want het is het enige dat je kan doen in de ellenlange tochten op zoek naar een eiland met erop wat te doen. Nadat je er zo’n tien hebt bezocht – en de drie variaties van doelen erop hebt beleefd – is de zin om meer tijd in dit spel te investeren volledig verdampt.

Alsof het er voor gemaakt is

Met een groepje vrienden lijkt het zowaar even leuk; alsof het spel hier dus voor gemaakt is. Met z’n allen op een groter schip de rollen verdelen tot het aanmeren, samen eropuit trekken voor schatten..het lijkt zowaar enerverend. Totdat jij en je teamleden zich realiseren dat dit precies dezelfde saaie bezigheid is als die in de singleplayer. Er blijkt geen variatie, geen gevoel van progressie, geen noodzaak. Ik meende zelfs bij de avatar van een medespeler op mijn boot, en vlak voordat hij offline ging, het in zijn ogen te zien: ‘Rogier, we doen hier alsof we lol hebben maar we delen alleen maar leed. Ik ga nu. Vaarwel.’

Ontwikkelaar Rare zal waarschijnlijk een MMORPG voor ogen hebben gehad die ontdaan zou zijn van dubieuze businessmodel-gerelateerde elementen; de elementen die we maar al te goed kennen van het genre. Grinden, pay/play-to-win, day-one DLC…het is allemaal niet aanwezig hier. Maar wanneer daar niets tegenover blijkt te staan, dan begin je zelfs die vreselijke dingen te missen. Sea of Thieves wilde misschien het tegengif zijn voor de cynische MMO maar geeft het slechtste antwoord erop denkbaar: leegte.

Sea of Thieves, Rare, PC (Microsoft Windows) / Xbox One

Eindoordeel: 1 uit 5 

Delen maar!
 
Booking.com
Rogier Kahlmann 2 april 2018 Artikel




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *